Henkilökunta

Ratsastuskoulun henkilökunnan muodostavat ratsastustunteja pitävät opettajat, hevosten hoidosta vastaavat tallityöntekijät sekä seuran hallituksen vastuuhenkilöt. Hallituksen jäsenet on esitelty toisaalla; tälle sivulle on koottu opettajien ja tallityöntekijöiden esittelyt.

Opettajien esittelyt

Ira Aaltonen

Olen nk “vanhan koulun” opettaja eli tavoitteenani oppilaiden kanssa on nimenomaan oppiminen, ei niinkään hauskuuttaminen tai turhasta kehuminen. Olen ollut alalla lähes 50 vuotta ja tehnyt sinä aikana lähes kaikkea mitä hevosten kanssa voi tehdä - kilvanajosta poninäyttelyihin ja siinä välissä niin este- koulu- kuin kenttäratsastusta.

Oman ratsastuskoulun (=Iran talli) alasajo tapahtui kymmenisen vuotta sitten kun tilat Sääksjärvellä olisivat vaatineet isomman remontin, eikä kukaan omista pojistani ollut innostunut jatkamaan alalla.

Kouluratsastustuomarointiin (oikeudet vaativiin luokkiin) olen keskittynyt oman kilpailu-uran päätyttyä pahaan putoamiseen v. 2013, ja lähes jokainen viikonloppu kesäisin tulee vietettyä tuomarikopissa jossain päin Suomea. Jatkokoulutukseen olen panostanut uusia sääntöjä myöten, joten myös oppilaat saavat osansa ratsastusurheilun uusista tuulista - eläinystävälliset näkökohdat huomioiden! Hevosen ja ihmisen välinen yhteistyö on minulle tärkeää ja haluan että molemmat viihtyvät tunneillani ja oppivat jotain uutta – sekä este- että kouluratsastus huomioiden. Pyrin tekemään tunneista mahdollisimman monipuolisia ja oppilaiden toiveet ovat tervetulleita -pienessä ryhmässä voidaan kaikki huomioida yksilöllisesti! Maastoilu kuuluu olennaisena osana myös ratsastuskoulun toimintaan - siitä lisää kun hevoset ovat tuttuja! Mikäli yksityistunnit kiinnostavat, suosittelen sellaista parin kuukauden välein; silloin on mahdollista keskittyä istuntaan ja jo 20-25 minuuttia liinassa tekee ihmeitä! Myös muut päivät ja kellonajat ovat mahdollisia Hopotissa mainittujen lisäksi, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Näillä ajatuksilla ja tällä taustalla - tervetuloa tunneille, niin vanhat kuin uudetkin oppilaat!

Toivottavasti tapahtuu myös jälleennäkemisiä vanhojen oppilaiden kanssa – ratsastus on elinikäinen harrastus!

Meri Harrila

Hevoset on kuuluneet elämääni lapsesta asti ensin ratsastuskoulun tunneilla, mutta myös omien hevosten muodossa.

Lähdin 18-vuotiaana työskentelemään ratsuttajana Irlantiin. Vein mukana oma kasvattaman FWB:n, jonka kanssa kilpailin kenttäratsastuksessa kansainväliselle tasolle asti. Asuin ja työskentelin Irlannissa reilu 3v, muutamalla eri kenttä- ja estetallilla, jonka jälkeen työskentelin hetken Saksassa Michaelson-Beerbaum tallilla.

Työt ulkomailla keskittyivät pitkälti nuorten este- ja kenttähevosten satulaan laittoon, sekä ratsutukseen aina ensimmäiselle kisakaudelle asti. Opin ratsastamaan useita erilaisia hevosia, ja sen ettei ole vain yhtä ”oikeaa” tapaa toimia.

Tuntini keskittyvät esteratsastukseen, siihen mitä tapahtuu ennen ja jälkeen esteen. Haluan kasvattaa ratsastajien taitoa ratsastaa erilaisia hevosia ja kykyä reagoida oikein erilaisissa tilanteissa. Toivon myös voivani innostaa nuorimpia harrastelijoita tai vanhempia aloittelijoita lajin pariin!

Hopotista tuntivaraukseni löytyvät tiistailta! Nähdään pian tunneilla! :)

Maarit Karppinen

Tunneillani painotetaan hyvää ja tarkkaa perusratsastusta, sekä ratsastajan istuntaa, jolloin ratsastaja pystyy hyvin vaikuttamaan hevoseen ja hevoset työskentelevät tyytyväisenä. Haluan että ratsastajat ymmärtävät miksi ja miten asiat tehdään.

Olen ratsastuksenohjaaja ja kouluratsastuksen ammattivalmentaja. Eri ratsastuskoulujen opettajana (ohjaajana) kokemus 18 vuoden ajalta ja omalla toiminimellä valmentajana/ratsuttajana viimeiset 16 vuotta.

Tällä hetkellä toimin mieheni kanssa myös oman valmennustallin yrittäjänä.

(Kuva: Jasmin Syrjälä)

Penina Peltonen

Olen pitkän linjan hevosalan ammattilainen (s. 1987), jolla on vuosien kokemus mm. valmentamisesta, kilparatsastuksesta sekä ratsuttamisesta. Työtoimenkuvaani kuuluivat pääasiassa nuoret hevoset ja projektit. Kilpailutaustaa minulla on esteillä kansalliselta 110-120 cm tasolta ja koulussa HeA-VaB-luokista. Nykyään keskityn enemmän vain opetustoimintaan sekä hevosten omistamiseen.

Hevosalan koulutukseltani olen mm. hevostenhoitaja, harrasteohjaaja sekä SRL:n I- ja II-tason valmentaja. Muu ammatillinen osaamiseni on digitaalisessa viestinnässä sekä tapahtumien ja sisältöjen tuottamisessa.

Marja Siirtola

Olen yli 50 vuoden kokemuksen omaava hevosharrastaja ja hevosalan ammattilainen. Taustaltani olen ratsastuskouluyrittäjä, ja olen toiminut myös ratsastuksenohjaajana sekä valmentajana.
Olen kilpaillut este- ja kouluratsastuksessa sekä lännenratsastuksessa kansallisella tasolla.
Oma tallini on ollut toimintani keskiössä jo 35 vuoden ajan, ja hevosten hyvinvointi on minulle kaiken toiminnan perusta. Pitkä kokemukseni on tuonut vahvan käytännön osaamisen ja laajan ymmärryksen hevosten koulutuksesta sekä ratsastajien kehittämisestä.
Nykyisin en toimi opetustyössä päätoimisesti, mutta ohjaan ja valmennan tarvittaessa. Suhtaudun hevosiin ja ratsastukseen edelleen suurella sitoutumisella ja arvostan hyvää hevostaitoa sekä jatkuvaa oppimista.

Marja on myös MänRan hallituksen jäsen ja toimii hallituksessa tallivastaavana.

Ami Sunna

Aloitin ratsastuksen v.69 Lahden Takkulassa. Kun valmistuin 8 vuotta myöhemmin ratsastuksenohjaajaksi (B.H.S.A.I), en ole juuri hevosetonta päivää kokenut. Ratsastuksenopettajaksi opiskelin ensimmäisten joukossa Ypäjällä, kun se vihdoin mahdollistui Suomessakin.

Parikymmentä vuotta myöhemmin, jälleen ensimmäisten joukossa, osallistuin masterkurssille ja sain täten kansainväliset opettajaoikeudet.

Olen kilpaillut kansallisella tasolla esteitä (120cm) ja koulua (IIB-IIA)
sekä saanut SRL:n hopeamerkin kilpailusuoritusten perusteella.

Viimeiset 12 vuotta repertuaariini on kuuluneet myös Working Equitation (WE) -kurssit, joita olen pitänyt jo lähes 50:lla eri tallilla Etelä-Suomessa!

Olen täydentänyt osaamistani osallistumalla kaikille Suomessa järjestetyille WE-tuomarointi-kursseille ja olen toiminut tuomarina ja järjestäjänä jo vuosia WE-kisoissa.

Maarit Suortti

Olen Maarit "Repe" Suortti, ratsastuksen mastertason opettaja, fysioterapeutti AMK ja sensomotorinen valmentaja. Intohimoni on auttaa sekä ratsastajaa että ratsukkoa yhdessä kohti entistä sujuvampaa ja tasapainoisempaa suoritusta niin, että ratsukon molemmilla osapuolilla on mukavaa - oli kyse kilparatsastuksesta taikka harrastamisesta.


Pitkän opetusurani aikana olen opettanut ja valmentanut ratsukoita niin ratsastuskouluissa kuin yksityisestikin. Minulla on kokemusta myös erityisryhmistä sekä pararatsastajista. Vuosien varrelta minulle on kertynyt runsaasti kokemusta niin erilaisten hevosten ratsutuksesta ja korjausratsastuksesta kuin käsittelystäkin, erityisesti herkistä tai muutoin haastavista hevosista. Vahvuuteni on myös tarkka virhesilmä, keskityn haasteen juurisyyhyn. Minulla on aina ollut erityisen hyvä tunne ja pehmeä käsi ratsastaessa, tätä vien eteenpäin myös kaikille oppilailleni.

Kilpailin aikanaan myös aktiivisesti, este- ja kenttäratsastuksessa, kansallisella tasolla. Omassa ratsastuksessani edistyin ja kilpailu-urakin sujui mukavasti - mutta törmäsin kuitenkin, säännöllisestä valmentautumisesta huolimatta, ratkaisemattomiin istuntapulmiin, jotka vaikuttivat tekemisen sujuvuuteen. Näistä jäi kytemään kipinä ja halu ymmärtää ratsastajan istuntaa ja hevoseen vaikuttamista kokonaisvaltaisesti - sekä auttaa ratsukoita istunta-asioiden kanssa eteenpäin, jotta itse kokemiani haasteita ei muiden tarvitsisi käydä läpi. Istunnan kanssa kulkee käsi kädessä myös hyvä perusratsastus, hevosen tarpeiden mukaan mukautuen. Huolelliseen perusratsastukseen pohjaa myös kaikki muu edistyminen.

Nämä onnistuvat helpommin istunnan ollessa tasapainoinen. Fysioterapeuttina olen erikoistunut lantionpohjan ja purentaelimistön fysioterapiaan sekä minulla on myös Somatic-pilatesohjaajan koulutus. Tuoreimpana koulutuksenani on Sensomotorisen valmentajan pätevyys. Näistä koostuu monipuolinen ja tarkka ymmärrys ihmisen kehon toiminnasta.

Tallityöntekijöiden esittelyt

Katariina Aho

Moikka!

Olen Katariina ja työskentelen tallilla tallityöntekijänä. Minulla on kokemusta tallitöistä ja hevosten hoidosta sekä noin 10 vuoden ratsastustausta.

Olen iloinen ja sosiaalinen tyyppi, ja viihdyn hyvin sekä hevosten että ihmisten parissa.
Nähdään tallilla!

Jonna Pyymäki

Olen ammatiltani hevostenhoitaja ja työskennellyt eri talleilla. Hevosten kanssa olen ollut tekemisissä lapsesta asti. Matkan varrelta löytyykin muutamia vuokra-, sekä ylläpitohevosia. Myös yksi edesmennyt oma hevonen.

Tällä hetkellä en paljoa ratsasta, jos satulaan eksyn niin yleensä maastoillen. Hevosten kanssa muunlainen puuhastelu on itselle mieluista puuhaa ratsastuksen lisäksi.

Haluan työlläni pitää hevoset hyvinvoivina ja tyytyväisinä, asiakkaita unohtamatta